torsdag 2 oktober 2008

Allsvenskan

Ja, då känns det lite bättre. Ska börja med att förtydliga att jag INTE ansåg att Ahnelöv skulle bestraffas hårdare än med en tvåa i en normal matchsituation. Så ful var inte hans tackling heller, men i konsekvensens namn så skulle han ha haft 2+10 som Bejmo om domaren haft en konsekvent bedömning genom hela matchen.

***********

Huddinges tränare klagade på straffen, och jag var också oförstående igår eftersom jag trodde, precis som han, att det måste till en klar målchans för att straff ska dömas för en kastad klubba. Men i reglerna står det (inte ordagrant): Om spelare i egen zon kastar, styr eller dirigerar en klubba eller annat föremål mot pucken skall icke felande lag tilldömas ett straffslag". Helt korrekt dömt av Bergman alltså.

**********

Borås tog sina första pinnar igår mot Troja - inte oväntat. OSkarshamn verkar också ha kommit igång och slog tillbaka Västerås med 4-2 på hemmais. I övrigt går det ju ganska planenligt i serien. Mora har haft lite flyt hittills - det flyt som Bofors saknat. Att Björklöven inte skulle vara så starka att de omedelbart skulle vara i serietopp - ja det är ingen överrsakning för mig. Bortsett från Leksand verkar serien rekordjämn, och det gäller att ha en hög lägstanivå för att inte åka på minor mot sämre rankade lag. Här har Bofors ett ungt lag, och det kan i långa loppet vara en nackdel.

**********

Johan Magnusson lämnar Bofors - en klar överraskning för mig. Men han har inte kommit igång ordentligt efter sin skada, och en utlåning hade kanske varit enda alternativet för att komma igång. Nu ville Johan hellre bryta kontraktet, och det får man respektera. Klubben ville verkligen ha honom kvar och matcha in honom i laget, men Johan hade inte det tålamodet när klubben valde att förlänga lånet med Markus Karlsson. Tycker dock inte att det är något fel att låna in Wennerström och Markus Karlsson - just nu är de i mina ögon bättre än Perra och Bejmo. Och, jo, jag är pragmatisk och det är poängen som räknas när serien summeras!

Inga kommentarer: